صفحه نخست
لیست فایل ها
درباره ما
راهنماي خريد
گارانتی بازگشت وجه
دسته بندی
کتاب
کسب و کار و پول
کتاب صوتی
کامپیوتر
هنری
نمایش نامه
موسیقی
معماری
فلسفه و رمان
شعر
زناشویی
داستانی
خلاصه کتاب
تربیتی
بیوگرافی
بانوان
ادبیات
آموزشی
آشپزی
کاراموزی و مشاغل
کشاورزی و زراعت
کامپیوتر و it
مکانیک
مواد و متالوژی
مهندسی برق
معماری و عمران
شیمی
زبان های خارجه
حقوق
حسابداری ، مدیریت و اقتصاد
پزشکی و پرستاری
کارآفرینی
کشاورزی و زراعت
کامپیوتری
معماری و عمران
صنعتی
صنایع غذایی
صنایع دستی
صنایع دارویی و پزشکی
سمینار کارآفرینی
دام و طیور
خدماتی و آموزشی
تولیدی
برق، الکترونیک و مخابرات
وب و برنامه نویسی
قالب وبلاگ
قالب و پوسته سایت
افزونه ها
اسکریپت
ابزارهای وب مستر
آموزش های وب
آموزش تجارت الکترونیک
php
asp.net
++c
نمونه سوال
کنکور سراسری
کنکور دکتری
کنکور ارشد
وزارت نیرو
نظام مهندسی
مصاحبه حضوری
فنی و حرفه ای
شهرداری
شرکت نفت
شرکت گاز
دستگاه اجرایی
دروس دانشگاهی
پیام نور
امتحان نهایی
استخدامی بانک
آیین نامه رانندگی
نرم افزار و بازی
کامپیوتر
اندروید
آموزش نرم افزار و بازی
ios
مباحث رشته ها
کشاورزی و زراعت
کتاب داری
کامپیوتر
هنر و گرافیک
نفت و پتروشیمی
نفت
مکانیک
مهندسی شیلات
مهندسی پزشکی
مقاله و تحقیق
معماری
معماری
معدن
معارف اسلامی
مشاوره و روانشناسی
مدیریت
متالوژی و مواد
مبانی نظری
مامایی
فلسفه
عمومی رشته ها
عمران
علوم سیاسی
علوم ریاضی
علوم دامی
علوم تربیتی
صنایع غذایی
شیمی
شهرسازی
زیست شناسی
زمین شناسی
زبان های خارجه
رشته نساجی
رشته فیزیک
رشته علوم اجتماعی
رشته صنایع
دندان پزشکی
داروسازی
حقوق
حسابداری
تغذیه
تربیت بدنی
تاریخ
پزشکی
پروتکل های روانشناسی
پروپزال
پرسشنامه
پرستاری
پتروشیمی
پاورپوینت
بهداشت
برق ، الکترونیک و مخابرات
اقتصاد
ادبیات
آمار
IT
گرافیک
میکس و تدوین
قالب پاورپوینت
سه بعدی
تصاویر خلاقانه
psd کارت ویزیت
psd تراکت
psd بنر
psd اینفوگرافیک
جزوات درسی و مقالات
کنکور سراسری دبیرستان
کشاورزی
کامپیوتر
هوافضا
نفت
مکانیک
مهندسی خودرو
مهندسی پزشکی
معماری
معماری
مدیریت
فیزیک
عمران
علوم تجربی
علوم انسانی
صنایع
شیمی
شهرسازی
زیست شناسی
زمین شناسی
زبان و ادبیات فارسی
زبان خارجه
ریاضی محض
ریاضی فیزیک
ریاضی فیزیک
روانشناسی
حقوق
حسابداری
جغرافیا
برق ، الکترونیک و مخابرات
الهیات
اقتصاد
آمار
قضاء حتمى و غير حتمى
دسته بندي :
مباحث رشته ها
»
عمومی رشته ها
جزئیات و دریافت
تحقیق
قضاء حتمى و غير حتمى
متشکل از 20 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت
بخشی از محتوا ::
در آثار و روايات دينى و اشارات قرآنى از قضا و قدر حتمى و قضا و قدر غير حتمى ياد شده است و چنين مىنمايد دو گونه قضا و قدر است: حتمى و غير قابل تغيير،غير حتمى وقابل تغيير.
اين پرسش پيدا مىشود:كه معنى قضا و قدر غير حتمى چيست؟ اگر حادثه خاصى را در نظر بگيريم يا علم ازلى حق و اراده او به آن حادثه تعلق گرفته استيا نگرفته است; اگر تعلق گرفته است پس قضا و قدر در كار نيست; اگر تعلق گرفته استحتما بايد واقع شود والا لازم مىآيد علم حق با واقع مطابقت نكند و لازم مىآيد تخلف مراد از اراده حق كه مستلزم نقصان و ناتمامى ذات حق است.
به بيان جامعتر قضا و قدر در واقع عبارت است:از انبعاث و سرچشمه گرفتن همه علل و اسباب از اراده و مشيت و علم حق كه علةالعلل است و با اصطلاح قضا عبارت است از علم به نظام احسن كه منشا و پديد آورنده آن نظام است.
"والكل من نظامه الكيانى ينشا من نظامه الربانى"
و از طرفى چنانچه مىدانيم قانون عليت عمومى ضرورت و حتميت را ايجاب مىكند. لازمه قانون عليت اين است كه وقوع حادثهاى در شرايط مخصوص مكانى و زمانى خودش قطعى و حتمى و غير قابل تخلف بوده باشد، همان طور كه واقع نشدن او در غير آن شرايط نيز حتمى و تخلف ناپذير است. علوم قطعيتخود را مديون همين قانوناند.
قدرت پيش بينيهاى علمى بشر تا حدودى است كه به علل و اسباب آشنا باشد، و چون قضا و قدر ايجاب و تقدير حوادث است از طريق علل و معلولات و در نظام سببى و مسببى، پس قضا و قدر عين حتميت و قطعيت است.عليهذا تقسيم قضا و قدر به حتمى و غير حتمى و يا به قابل تبديل و غير قابل تبديل چه معنى و مفهومى مىتواند داشته باشد؟
اينجاست كه اين بن بست پيش مىآيد كه يا بايد مانند اشاعره به يك گونه قضا و قدر بيشتر قائل نباشيم و مقابل،تبديل بودن سرنوشت را به هر صورت و هر شكل منكر اختيارى قائل نشويم، و يا مانند معتزله منكر قضا و قدر در جريان عالم لااقل در افعال و اعمال بشر بشويم.اكنون بايد ببينيم راهى براى خروج از اين بن بست هستيا نيست؟
مقدمتا بايد گفتهشود همان طورى كه نظر اشاعره مبنى بر غير قابل تبديل بودن سرنوشت مستلزم نفى قدرت و اختيار بشر و عدم تسلط او بر سرنوشت است نظر معتزله نيز گذشته از اينكه از جنبه توحيدى و اصول قطعى علم الهى مردود است از نظر قدرت و اختيار بشر و تسلط او بر سرنوشت نيز دردى دوا نمىكند زيرا فرضا قضا و قدر را به مفهوم الهى نپذيريم با مفهومى مادى آن يعنى حكومت قطعى و تخلف ناپذير مىتوانيم عليت عمومى و فرمانروايى نواميس به اصطلاح جبرى ناشى از آن چه مىتوانيم بكنيم؟ آيا مىتوانيم قانون عليت را در جريان عالم و لااقل در اعمال و افعال بشرى انكار كنيم؟!
دسته بندی:
مباحث رشته ها
»
عمومی رشته ها
تعداد مشاهده:
4931 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:
.doc
حجم فایل:
105 کیلوبایت
قیمت:
18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دریافت فایل
محتوای فایل دانلودی:
تحقیق قضاء حتمى و غير حتمى
متشکل از 20 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت
برچسب ها:
تحقيق قضاء حتمى و غير حتمى