پاورپوينت رضا مرادی غیاث آبادی

دسته بندي : مباحث رشته ها » عمومی رشته ها
پاورپوینت رضا مرادی غیاث آبادی
دارای 35 اسلاید و با فرمت pptx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

قسمتی ازمتن اسلایدها :
 رضامرادی غیاث آبادی اخترباستانشناس استاد رضا مرادی غیاث آبادی ، درسال1345در تهران به دنیاآمد. استاد درس خوانده ی رشته ی شرق شناسی - گرایش اختر شناسی - و دوره ی دکتری باستان شناسی - گرایش اخترباستان شناسی - است وی مولّف مستقل 30 عنوان کتاب و 150 مقاله است؛ ک تابهای اثرگذار و بدیعی چون: اوستای کهن و فرضیه هایی پیرامون نجوم شناسی بخش های کهن اوستا ، مهاجرت آریاییان و چگونگی آب و هوا و دریاهای باستانی ایران، کتیبه ی داریوش در بیستون، سالنامه کورش و نبونید، کارهای استاد رضا غیاث آبادی راهنمایی های زمان جشنهای ملی ایران باستان، بناهای قدیمی و نجومی ایران و تاثیر باورداشت های کیهانی بر نگاره های باستانی گوی بالدار و ...
همچنین ایشان واضع نظریه ی کاربری تقویمی بناهای باستانی درایران نظیر: چارطاقی نیاسر و سکوهای 3گانه ی مجاور زیگورات چغار زنبیل، که حاصل سالها مطالعات میدانی و حدود 10 ها هزارکیلومتر سفر در ایران بوده است، می باشند.
چارتاقی نیاسر چارتاقي نياسر، بنايي باستاني از اواخر عصر اشكاني و يا اوايل عصر ساساني است.
اين بنا جزو كهن‌ترين و بزرگترين نمونه‌هاي چارتاقي ايران و سالم‌ترين آنها است بنا با قاعده‌اي مربع‌شكل، اما درواقع ذوزنقه‌اي با اضلاع تقريبي 12 متر است كه براي ساخت آن تنها از سنگ‌هاي آهكي رسوبي و ملات گچ استفاده شده است.
سبكي سنگ‌هاي متخلخل و سختي اندك و انعطاف‌پذيري ملات آن، موجب تحمل زمين‌لرزه‌ها و پايداري بنا در عمر نزديك به دوهزار سال آن شده است.
چهار سوي اين بنا همانند ديگر چارتاقي‌ها كاملاً باز بوده و هيچگونه در يا پنجره و بازدارنده‌هاي ديگري براي ورود به آن، وجود نداشته است تا مدت‌ها بر پايه روايت‌هاي داستان‌گونه كتاب (قم‌نامه) احتمال داده مي‌شد كه اين بنا آتشكده‌اي از زمان اردشير ساساني باشد؛ اما تاكنون شواهد باستان‌شناختي و منابع مكتوب آن‌را تائيد نكرده است از اين بنا نخستين بار توسط هوتوم شيندلر گزارشي مختصر منتشر شد و سپس آندره پ.
هاردي بررسي كوتاه مدتي پيرامون آن انجام داد كه در مجموعه "آثار ايران" توسط آندره گدار منتشر شد.
گدار در توضيح گزارش شيندلر، كاركرد آتشگاهي اين بنا را رد مي‌كند.
در سال 1380 كاربرد اين بنا و نيز ديگر چارتاقي‌هاي ايران، به‌عنوان يك تقويم آفتابي يا شاخص اندازه‌گيري زمان با استفاده از تغييرات ميل خورشيد، توسط رضا مرادي غياث‌آبادي شناسايي شد. کارکرد چارتاقی نیاسر در چارتاقی نیاسر کاشان سازوکاری اندیشیده و ساخته شده است که چند هنگام سالیانه را بتوان با دیدار طلوع خورشید از میان روزنه‌های تشکیل شده در میان اضلاع داخلی پایه‌های بنا تشخیص داد.
این چارتاقی، تنها نمونه سالم‌ باقی‌مانده از میان ده‌ها چارتاقی ایران است که پس از حدود دو هزار سال، همچنان کاربری تقویمی و رصدی خود را تا به امروز حفظ کرده است و می‌توان از جمله در آغاز زمستان و آغاز تابستان به مشاهده طلوع خورشید از میان روزنه‌های ویژه آن پرداخت.
در بسیاری از تقویم‌های آفتابی دیگر که این نگارنده آنها را معرفی کرده است، این امکان تنها با دیدار سایه‌های خورشید بامدادی فرا دست می‌آید؛
دسته بندی: مباحث رشته ها » عمومی رشته ها

تعداد مشاهده: 5553 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.ppt

حجم فایل:1,106 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    پاورپوینت رضا مرادی غیاث آبادی
    دارای 35 اسلاید و با فرمت pptx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.