پاورپوينت دستگاه گوارش

دسته بندي : مباحث رشته ها » عمومی رشته ها
پاورپوینت دستگاه گوارش
دارای 46 اسلاید و با فرمت pptx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

قسمتی ازمتن اسلایدها :
 دستگاه گوارش لوله گوارش از دهان تا رکتوم امتداد دارد غذا از دهان در طول مری به معده می رسد، سپس از معده به سوی دوازدهه، ژژنوم، ایلئوم (روده باریک) پیش می رود و بخش عمده غذا در روده باریک جذب می شود.
باقیمانده جذب نشده غذا از راه سکوم، کولون بالا رو، کولون افقی، کولون پایین رو و سیگموئید به رکتوم و مجرای مقعدی می رسد غذا در طول لوله گوارش تغییرات مکانیکی و شیمیایی داشته و علاوه بر لوله گوارش اندامهای ضمیمه ای لوله گوارش نظیر کبد؛ پانکراس و کیسه صفرا نیز در هضم غذا نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.
دستگاه گوارش مخاط زیر مخاط لایه عضلانی حلقوی لایه عضلانی طولی بافت همبند عضلات صاف دستگاه گوارش بصورت حلقوی و طولی در سرتاسر دستگاه گوارش کشیده شده اند این عضلات به صورت یک سن سی تیوم عمل می کنند.
فعالیت الکتریکی در این عضلات بصورت امواج آهسته و نیزه مانند هستند. امواج آهسته ناشی از نوسان آهسته فعالیت پمپ سدیم – پتاسیم است. بعضی از عضلات صاف لوله گوارش انقباضات تونیک دارند: الف - پتانسیل عمل اسپایک تکراری ب - هورمونها و عوامل دیگر عضلات صاف دستگاه گوارش این عضلات با تحریکاتی از قبیل کشش، اعصاب پاراسمپاتیک، استیل کولین و هورمونهای گوارشی منقبض می شوند. بلعکس توسط اعصاب سمپاتیک، اپینفرین و نوراپینفرین هیپرپلاریزه شده و مهار می شوند.
کنترل عصبی لوله گوارش شبکه عصبی خارجی (میانتریک یا اورباخ auerbach) که بین لایه های عضلانی طولی و حلقوی قرار گرفته و حرکات لوله گوارش را کنترل می کند. شبکه عصبی داخلی (زیر مخاطی يا مايسنر meissner) که در زیر مخاط قرار گرفته و ترشحات لوله گوارش را کنترل می کند.
کنترل هورمونی لوله گوارش هورمونها بیشتر بر ترشحات لوله گوارش تاثیر دارند ولی برخی هورمونها حرکات لوله گوارش را تحت تاثیر قرار میدهند.
کولستسیوکنین که از سلولهای نوع I مخاط دوازدهه و ژژنوم در پاسخ به چربیها ترشح می شود باعث انقباض کیسه صفرا شده و صفرا را به داخل روده آزاد می کند.
این هورمون همچنین حرکات معده را مهار می کند.
سکرتین توسط سلولهای S در مخاط دوازدهه در پاسخ به اسید معده ترشح می شود و اثر مهاری خفیفی روی حرکات قسمت اعضم لوله گوارش دارد. پپتید مهاری معده(GIP) در مخاط روده ترشح شده و حرکات معده را کاهش می دهد.
انواع حرکات لوله گوارش حرکات پیش برنده (دودی یا پريستالیک) حرکات مخلوط کننده جریان خون لوله گوارش گردش خون احشایی جریان خون روده، طحال، لوزالمعده و کبد را تامین می کند.
تمام خونی که از روده، طحال و لوزالمعده می گذرد بلافاصله از راه ورید باب به داخل کبد جریان می یابد و از کبد به داخل ورید اجوف گردش عمومی تخلیه می شود.
در کبد باکتریها و سایر ذرات خارجی که از راه گوارش به خون راه یافته اند پاکسازی می شوند.
آب و مواد غذایی غیر چرب از طریق خون به کبد رسیده و قسمت عمده مواد غذایی در کبد گرفته شده و پردازش می شود.
مواد غذایی چرب از راه لنفاتیک و سپس از راه قنات صدری بدون عبور از کبد به خون عمومی می ریزد.
دسته بندی: مباحث رشته ها » عمومی رشته ها

تعداد مشاهده: 5780 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.ppt

حجم فایل:2,856 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    پاورپوینت دستگاه گوارش
    دارای 46 اسلاید و با فرمت pptx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.