مبانی نظری و پیشینه پژوهش گردشگری در جهان

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری
فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش گردشگری در جهان
دارای 83 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

مطالعات نظری16
پيشينه گردشگري در جهان16
پيشينه گردشگري در ايران19
تعریف و مفاهیم گردشگری20
سازمان جهاني گردشگري22
مديريت گردشگري27
انواع گردشگری30
گردشگری فرهنگی33
پيشينه گردشگري فرهنگي34
تعريف گردشگر فرهنگي36
اهميت گردشگری فرهنگي37
اهداف گردشگري فرهنگي47
آثار گردشگري فرهنگي 52
درك مردم‌شناسي گردشگري54


ادبيات تحقيق
مطالعات نظری:
1-1- پيشينه گردشگري در جهان:
1- 1-1دوران باستان

گردشگري در طول تاريخ همواره مورد توجه بوده است. به همين منظور حکومت‌ها از آن پشتيباني وحمایت مي‌كردند، احداث جاده‌ها و كاروان‌سراها به منظور توسعه گردشگري و مسافرت بوده و حکومت‌های قدرتمند دوران باستان چون ايران، چين و روم هر كدام در اين زمينه گام‌هاي استواري را برداشته‌اند، گرچه مسافرت‌هاي دنياي باستان را نمي‌توان به شكل گردشگري امروزي دانست. برگزاری مراسم مذهبي در مكان‌هاي مقدس مهم‌ترين عامل سفر بوده است و زيگورات‌ها و معابد، از دور دست‌ها مردم را براي زيارت جذب مي‌كردند. (چاك، واي. گي. 1377، ص37(

1-1-2- قرون وسطي
سال‌های میان قرن پنجم تا چهاردهم میلادی دوران قرون وسطی را تشکیل می‌دهد. در اين دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زيرا جاده‌ها تقريباً از بين رفته و شرايط مسافرت بسيار مشكل و خطرناك شده بود، در طي اين دوره كليساهاي مسيحي نخستين انگيزه را براي مسافرت به وجود آوردند زيرا صومعه‌هاي زيادي در نقاط مختلف پراكنده بوده و راهبان و كشيشان مسيحي مردم را به زيارت اين مكان‌ها تشويق مي‌كردند. در اين زمان مسيحيان بيشتر به بيت‌المقدس و روم مسافرت مي‌كردند و با وجود اين كه اين مسافرت‌ها اساس و رنگ مذهبي داشت، مسافرت‌هاي تفريحي و اجتماعي هم محسوب می‌شد. در نيمه دوم سده سيزدهم، ماركوپولو از اروپا به آسيا سفر كرد. نخستين سند در مورد مسافرت‌هاي دسته جمعي (كاروان‌هاي زيارتي) مربوط به سده پانزده است كه در ونيز اين كاروان‌هاي زيارتي مردم را به بيت‌المقدس مي‌بردند.(چاك، 1377، ص 38).


1-1-3-رنسانس
دوره رنسانس از سده چهاردهم تا هفده ميلادي را شامل مي‌شود. در اين دوره بیشترین هدف مسافرت كسب دانش و تجربه آموزي بود. بیشتر سفرهاي باستان‌شناختي و فرهنگي كه با هدف پي بردن به ريشه فرهنگ‌ها و مليت‌ها صورت مي‌گيرد، در اين دوره اتفاق افتاده است. با شروع گردشگري فرهنگي و آگاهانه در اين دوره است كه علم  باستان‌شناسي بنیان نهاده می‌شود. و تاريخ نگاري بر پايه اسناد و مدارك باستان‌شناختي پایه‌گذاری مي‌شود. در اين دوره خود آگاهي تاريخي و انگيزه يافتن هويت، مردمان مغرب زمين را به شرق كشاند تا بلكه بتوانند هويت و شناسنامه خود را در خرابه‌هاي بجا مانده از شرق جستجو كنند.(ویکی پدیا)

1-1-4- انقلاب صنعتي و بعد از آن
انقلاب صنعتي كه دورهای میان سالهای 1759 تا 1850 بود پايه و اساس گردش‌هاي دسته جمعي را بنيان نهاد (ديبايي، 1371: 80). و باعث تغييرات عميق اقتصادي و اجتماعي شد. با پديد آمدن ماشين‌ها، قطار و كشتي‌هاي كه با نيروي بخار كار مي‌كردند، تغييرات اجتماعي به تغيير مشاغل منجر شد كه افزايش طبقات مرفه اجتماعي را به صورت نسبي به دنبال داشت و اين طبقه توان بيشتري يافت تا بيشتر به تفريح و مسافرت برود.

در پنجاه سال اخير، گردشگري به پديده اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شگفتي تبديل شده است. بزرگي اين پديده را مي‌توان در نرخ رشد متوسط چهار و نيم درصد تعداد كل گردشگران بين‌المللي كه بنابر آمار WTO  از 750 ميليون نفر در سال 1995 به 850 ميليون نفر در سال 2006 رسيده است، دريافت. بنابر پيش‌بيني سازمان جهاني گردشگري اين تعداد تا سال 2010 به بيش از 937 ميليون نفر خواهد رسيد و ده برابر اين تعداد هم از مزاياي گردشگري در كشورهايشان بهره خواهند برد.(سازمان جهاني گردشگري (wto)).
دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 10128 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 83

حجم فایل:297 کیلوبایت

 قیمت: 37,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری و پیشینه پژوهش گردشگری در جهان دارای 83 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد